;

Чому бути фінансово грамотним так важливо?

Чому бути фінансово грамотним так важливо?

Юридична клініка КЕІ у проєкті Асоціації юридичних клінік України 
“Консультації юридичних клінік для споживачів фінансових послуг”

Нещодавно Асоціація юридичних клінік України розпочала діяльність у проєкті “Консультації юридичних клінік для споживачів фінансових послуг” і оголосила конкурс для юридичних клінік з метою їх подальшої участі у розвитку компоненту правової просвіти.

Раді повідомити, що Юридична клініка КЕІ успішно пройшла відбір і розпочинає роботу у своєму регіоні над підвищенням фінансової грамотності серед споживачів фінансових послуг та обізнаності населення щодо превентивних інструментів та механізмів протидії шахрайству у фінансовій сфері.

Чому підвищення рівня фінансової грамотності так важливо саме сьогодні? Ми підготували ТОП 5 питань, які дають можливість зрозуміти, чому бути фінансово грамотним так важливо для українців.

Питання 1. Який рівень фінансової грамотності українців?

За даними дослідження USAID "Фінансова грамотність, фінансова інклюзія та фінансовий добробут в Україні", загальний індекс фінансової грамотності України (станом на 2018 рік) становив 11,6 (із 21). Цей індекс базується на балах за фінансові знання, ставлення та поведінку. Індекс України є на одному рівні з найнижчим значенням серед 30 країн в опитуванні ОЕСР 2016 року, а саме з індексом Польщі (11,6).

Питання 2. Які причини недостатньої фінансової грамотності населення?

Недостатня обізнаність у своїх правах як користувача фінансових послуг та низький рівень довіри населення до фінансового сектору країни через нестабільність економічної ситуації, невпевненість у завтрашньому дні є основними причинами низького рівня фінансової грамотності населення.

Питання 3. Яка категорія населення найбільше потребує удосконалення своїх знань з фінансової грамотності?

Доведено, що найнижчий рівень фінансової грамотності у віковій групі від 18 до 24 років. Тому молодь, яка тільки вчиться планувати власні доходи та витрати, потребує найбільшої уваги. Однак, слід розуміти, що багато факторів можуть впливати на нераціональну поведінку споживачів фінансових послуг будь-якого віку, зокрема, і психологічні, в момент, коли людина опинилась у скрутних обставинах, тому потреба в розширенні своїх знань із методів захисту прав споживачів фінансових послуг є необхідністю для кожного.

Питання 4. Який вид фінансових послуг користується найбільшим попитом в Україні?

Кожен третій українець вважає, що купувати речі в кредит є виправданим. Тому споживче кредитування – це лідер серед фінансових послуг для населення. За попередніми підрахунками Національного комітету фінансових послуг, українці у 2019 році взяли кредитів майже на 70 млрд. грн., більшу частку з яких складають швидкі онлайн-кредити (40 млрд. грн.). Тут є важливим, щоб споживач розумів, на яких умовах він бере ці кошти, а, точніше, яка реальна ціна таких кредитів, що, на жаль, фінансові установи не завжди роз’яснюють своїм клієнтам.

Питання 5. Для чого потрібно розвивати фінансову грамотність населення?

Правильне фінансове мислення сприяє ефективності планування та формування власного бюджету, уникненню накопичення зайвих боргів, зниженню ризику стати жертвою фінансового шахрайства та бути готовим захистити себе у випадку порушення своїх прав як споживача фінансових послуг. Все це створює умови для забезпечення добробуту населення.

Значення фінансової грамотності населення підвищується в кризових умовах, таких як: економічна та політична нестабільність, а сьогодні ще й у період запровадження в Україні карантину, коли кожен українець повинен бути свідомим у формуванні власного бюджету та доцільності використанні  різних фінансових продуктів.

Публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку за умовами Договору з Асоціацією юридичних клінік України в рамках гранта, наданого Проектом USAID “Трансформація фінансового сектору".

24.03.2020
Copyright 2020 ©